Τα ευφυή συστήματα Μεταφορών, προτεραιότητα για την Ευρώπη

Νέα

07 Ιουνίου 2022

Κρίσιμη, για την επίτευξη του στόχου της ψηφιακής μετάβασης,  θεωρεί η Ευρωπαϊκή Ένωση την ψηφιοποίηση του κλάδου των Μεταφορών. Σε αυτό το πλαίσιο, κομβικό ρόλο διαδραματίζει ο ψηφιακός μετασχηματισμός του τομέα, με έμφαση στα Συστήματα Ευφυών Μεταφορών.

Ανάπτυξη των Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών θέλει η Ε.Ε. προκειμένου να επιταχυνθεί η ψηφιακή μετάβαση της ΈνωσηςΠρος αυτήν την κατεύθυνση κινούνται τα θεσμικά Όργανα της Ένωσης, με το Συμβούλιο Μεταφορών να εγκρίνει τη θέση του (γενική προσέγγιση) για την αναθεώρηση της οδηγίας σχετικά με την ανάπτυξη των Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών, που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 

Η εν λόγω πρόταση τροποποίησης της οδηγίας παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2021 και στόχος της είναι να ληφθεί υπόψη η τεχνολογική πρόοδος που έχει επιτευχθεί από το 2010, όπως η συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα, οι εφαρμογές κινητικότητας ως υπηρεσίας και η προσφορά στις πολυτροπικές μεταφορές.

Η πρόταση αποσκοπεί, επίσης, στην ενίσχυση της διαθεσιμότητας και της διαλειτουργικότητας των ψηφιακών δεδομένων, που τροφοδοτούν τις εν λόγω υπηρεσίες. Ως εκ τούτου, αποτελεί σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση του κοινού ευρωπαϊκού χώρου δεδομένων κινητικότητας.

Η γενική προσέγγιση, που εγκρίθηκε, θα δώσει στην Προεδρία του Συμβουλίου τη δυνατότητα να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (τριμερείς διάλογοι), μόλις το τελευταίο εγκρίνει τη θέση του.

Νέα χρονοδιαγράμματα
Στο κείμενο της γενικής προσέγγισης του Συμβουλίου διατηρείται η φιλοδοξία για την προώθηση της συστηματικής και εναρμονισμένης ανάπτυξης των Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών, αλλά με σταδιακό τρόπο προκειμένου να ληφθούν πλήρως υπόψη τα οφέλη και το κόστος.

Στο κείμενο της γενικής προσέγγισης του Συμβουλίου διατηρείται, επίσης, η σημαντική πρόοδος που σημειώνεται με την πρόταση της Επιτροπής σε σύγκριση με την ισχύουσα οδηγία. Παράλληλα, ενισχύεται η θέση των κρατών - μελών στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τις προϋποθέσεις εφαρμογής των νέων υποχρεώσεων, ιδίως σε ό,τι αφορά τον καθορισμό της γεωγραφικής κάλυψης και του χρονοδιαγράμματος των δεδομένων και των υπηρεσιών, που πρόκειται να παρέχονται.

Με αυτόν τον τρόπο, στο κείμενο του Συμβουλίου γίνεται διάκριση, μεταξύ, αφενός της πολιτικής απόφασης για τους απαραίτητους τύπους δεδομένων και τις υπηρεσίες καίριας σημασίας που πρέπει να διατίθενται, που καθορίζονται στο παράρτημα της οδηγίας και μπορούν να τροποποιηθούν με κατ’ εξουσιοδότηση πράξη και αφετέρου μεταξύ των ζητημάτων εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένης της χωροχρονικής κατανομής, που θα προσδιοριστούν με εκτελεστική πράξη η οποία θα συνοδεύει την εν λόγω πολιτική απόφαση.

Επιπλέον, στο κείμενο της γενικής προσέγγισης αποσαφηνίζονται και διευκρινίζονται διάφορες διατάξεις της πρότασης, και ιδίως η προσωρινή αντιμετώπιση των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, το ζήτημα των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και οι αρχές που ισχύουν για την κατάρτιση προδιαγραφών.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΤΕΥΧΟΣ

18

Έρευνα για την παγκόσμια αγορά ΤΠΕ 2020/ 2021