Νέα

Καλύτερη ρύθμιση της “οικονομίας της πλατφόρμας” ζητά η Ευρώπη

peoplewalk

Ένα ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας για τις ψηφιακές πλατφόρμες επιθυμεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην καλύτερη ρύθμιση της λεγόμενης “οικονομίας της πλατφόρμας” στοχεύει, μεταξύ άλλων, η νέα νομοθετική πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) με κατευθυντήριες γραμμές για το νέο διαδικτυακό τοπίο, συμπεριλαμβανομένων των online πλατφορμών, που προωθεί η Ε.Ε.

 

Το πλαίσιο λειτουργίας για τις ψηφιακές πλατφόρμες ρυθμίζει, μεταξύ άλλων, η νέα νομοθετική πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίεςΣτόχος της Ε.Ε., μέσα από τη νέα νομοθετική πράξη, είναι η νομοθεσία της Ένωσης να συμβαδίζει με τις διαδικτυακές εξελίξεις: “Μία από τις πιο σημαντικές εξελίξεις των τελευταίων 20 χρόνων είναι η άνοδος των διαδικτυακών πλατφορμών, στις οποίες περιλαμβάνονται διαδικτυακές αγορές, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καταστήματα εφαρμογών (app stores), ιστότοποι σύγκρισης τιμών, καθώς και μηχανές αναζήτησης”, αναφέρει σε σχετικό κείμενο του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

 

“Η Οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο, ο ακρογωνιαίος λίθος της ψηφιακής ενιαίας αγοράς, εγκρίθηκε το 2000, όταν δημιουργήθηκαν οι πλατφόρμες, όπως το Amazon, το Google, το Booking.com και ενώ το Facebook, το Airbnb και το Instagram δεν υπήρχαν καν”, προσθέτουν οι ευρωβουλευτές.  

 

Το Κοινοβούλιο σαφώς και αναγνωρίζει τη σημασία της οικονομίας ης πλατφόρμας: “Διευκολύνοντας τις διασυνοριακές συναλλαγές εντός και εκτός της Ε.Ε., οι πλατφόρμες έφεραν σημαντικά οφέλη στους καταναλωτές και δημιούργησαν νέες ευκαιρίες για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και τους εμπόρους”, σημειώνει χαρακτηριστικά.

 

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένα εκατομμύριο επιχειρήσεις της Ε.Ε. πωλούν ήδη τα αγαθά και τις υπηρεσίες τους μέσω διαδικτυακών πλατφορμών ενώ πάνω από το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που πωλούν τα προϊόντα τους μέσω διαδικτυακών αγορών, πραγματοποιούν διασυνοριακές πωλήσεις.

        

Περί κινδύνων

Παρά τις ευκαιρίες, οι online πλατφόρμες δημιουργούν και μια σειρά προκλήσεων: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν εκτεθεί σε νέα είδη παράνομων αγαθών, δραστηριοτήτων και περιεχομένου, ενώ οι νέες διαδικτυακές επιχειρήσεις αγωνίζονται για να εισέλθουν σε μία αγορά, που κυριαρχείται από μεγάλες πλατφόρμες”.

 

Μέσα από τη νέα νομοθετική πράξη, στόχος είναι οι καταναλωτές να νιώθουν εξίσου ασφαλείς όταν πραγματοποιούν αγορές στο Διαδίκτυο, όσο θα ήταν και σε “παραδοσιακά” καταστήματα, κοινώς ό,τι θεωρείται παράνομο εκτός σύνδεσης, θα πρέπει να θεωρείται παράνομο και στο Διαδίκτυο. “Οι πλατφόρμες θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την αντιμετώπιση εμπόρων, που πωλούν πλαστά ή μη ασφαλή προϊόντα”, αναφέρει το Κοινοβούλιο.

 

Οι ευρωβουλευτές προτείνουν επίσης:

- Η καθιέρωση κανόνα για τον έλεγχο εταιρειών θα απαιτεί από τις πλατφόρμες να ελέγχουν και να εμποδίζουν τις δόλιες εταιρείες, που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους για να πουλήσουν μη ασφαλή προϊόντα ή να διαδώσουν παραπλανητικές πληροφορίες.

- Οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να ενημερώνονται, εάν μια υπηρεσία χρησιμοποιεί ΤΝ και έχει μεγαλύτερο έλεγχο και δικαίωμα εξαίρεσης, ενώ η στοχευμένη διαφήμιση θα πρέπει να ρυθμίζεται πιο αποτελεσματικά.

- Το DSA θα πρέπει να διευκολύνει την είσοδο νέων εταιρειών στην αγορά, αντιμετωπίζοντας την έλλειψη ανταγωνισμού που επιφέρει η κυριαρχία μεγάλων ψηφιακών παικτών - που επί του παρόντος θέτουν τους κανόνες για τους χρήστες και τους ανταγωνιστές τους. Οι προτεινόμενοι κανόνες θα εμποδίζουν τις μεγάλες πλατφόρμες να λειτουργούν ως “πύλες” πρόσβασης στην αγορά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ