Νέα

Θετικότερες οι οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών

peoplewalk

Βελτιωμένες ήταν οι οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών το τελευταίο τρίμηνο του 2014, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Ο δείκτης των οικονομικών προσδοκιών των καταναλωτών στην Ελλάδα αυξήθηκε από τις -32,5 μονάδες, που βρισκόταν τον Ιανουάριο του 2014 στις -10,0 μονάδες τον Ιούνιο, που είναι η πιο υψηλή τιμή από το Δεκέμβριο του 2009.

Η καταναλωτική διάθεση, σε ολόκληρη την Ευρώπη, βελτιώθηκε το 4ο τρίμηνο του 2014Βέβαια, οι οικονομικές προσδοκίες σημείωσαν, πάλι, μικρή μείωση κατά το δεύτερο μισό του έτους, αλλά, βρισκόμενες στις -16,3 μονάδες το Δεκέμβριο, ήταν ξεκάθαρα υψηλότερες από την αρχή του χρόνου.

Αντίστοιχα, οι τιμές των εισοδηματικών προσδοκιών, κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, ήταν σημαντικά χαμηλότερες από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο των 0 μονάδων. Παρ’ όλα αυτά, ο δείκτης βελτιώθηκε από τη χαμηλότερη τιμή των -38,1 μονάδων το Φεβρουάριο στις -18,0 μονάδες τον Ιούνιο. Κατά τη διάρκεια των μηνών που ακολούθησαν, η τιμή έπεσε και πάλι ελαφρώς, φτάνοντας τις -22,2 μονάδες το Δεκέμβριο.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της GfK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα) στην Ευρώπη για το 4ο τρίμηνο του 2014, αν και η προθυμία για αγορές είναι ένας μη σταθμισμένος δείκτης, η διάθεση των Ελλήνων καταναλωτών ενισχύθηκε κατά το πρώτο μισό του έτους. Αυτός ο δείκτης αυξήθηκε από τις -37,6 μονάδες τον Ιανουάριο στις -3,8 μονάδες τον Ιούλιο. Κατά το δεύτερο μισό του 2014, αυτή η αισιοδοξία μειώθηκε σταδιακά. Μέχρι το Δεκέμβριο, η προθυμία για αγορές είχε μειωθεί στις -31,5 μονάδες και συνεπώς, ήταν αντίστοιχη της τιμής του προηγούμενου έτους.

Αισιοδοξία και στην Ε.Ε.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η διάθεση των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ευρώπη βελτιώθηκε το 4ο τρίμηνο του έτους. Οι δείκτες οικονομικών και εισοδηματικών προσδοκιών, καθώς και οι δείκτες προθυμίας για αγορές, αυξήθηκαν προς το τέλος του έτους σε σχεδόν όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο της αισιόδοξης διάθεσης σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., ο δείκτης σκαρφάλωσε τον Ιούνιο στις 9,1 μονάδες, που είναι η υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008. Το Σεπτέμβριο έπεσε στις 4,2 μονάδες, ενώ το καταναλωτικό κλίμα για την Ε.Ε. των 28 βελτιώθηκε κατά 1,3 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο, κλείνοντας το έτος στις 5,5 μονάδες.

Όσον αφορά την εξέλιξη του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, σε πολλές χώρες, ήταν κατώτερη των προβλέψεων, ενώ κάποιες παρουσίασαν ακόμα και μείωση.

Αυτό επηρεάστηκε, ακόμα περισσότερο, από ένα εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο πληθωρισμού. Συγκεκριμένα, οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου, όπως η Ισπανία, αγωνίστηκαν ενάντια στον αποπληθωρισμό. Ακόμα, υπήρξε ο κίνδυνος της αρνητικής τιμής για την ανάπτυξη της Ε.Ε. ως σύνολο. Το ποσοστό πληθωρισμού για την Ε.Ε. των 28 ήταν -0,1% το Δεκέμβριο, ενώ το ποσοστό στην ευρωζώνη ήταν ακόμα χαμηλότερο, στο -0,2%. Αυτό οφείλεται, κυρίως, στην κατάρρευση των τιμών της ενέργειας. Όλα αυτά τα συμβάντα οδήγησαν σε μια ξεκάθαρη αύξηση της ανησυχίας στους Ευρωπαίους καταναλωτές. Όλες οι τιμές των δεικτών έπεσαν προς το τέλος του καλοκαιριού και το φθινόπωρο και σε ορισμένες περιπτώσεις αρκετά σημαντικά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ