“Πανδημία” online παραπλανητικών πληροφοριών για τον κορωνοϊό

Νέα

01 Απριλίου 2020

Σε “πανδημία πλανητικών διαστάσεων” εξελίσσεται η εξάπλωση των παραπλανητικών πληροφοριών για τον κορωνοϊό. Μάλιστα, οι ψευδείς ισχυρισμοί για τον COVID-19 φαίνεται να εξαπλώνονται διαδικτυακά “ταχύτερα από τον ίδιο τον κορωνοϊό”, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO). Όπως επισημαίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε σχετική αναφορά του, το ξέσπασμα του κορωνοϊού έχει οδηγήσει σε παραπληροφόρηση, η οποία δυσχεραίνει τις προσπάθειες περιορισμού της πανδημίας. Το θέμα έχει ενεργοποιήσει βασικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι οποίες ενεργούν, ήδη, για να περιορίσουν την εξάπλωση τους. “Από τον αρχικό ισχυρισμό ότι ο ιός εξαπλώθηκε μέσω μιας σούπας από νυχτερίδα έως πιο “καυτές” αναφορές, όπως ότι χώρες της Ε.Ε. αντιμάχονται για τον ελάχιστο ιατρικό εξοπλισμό, τέτοιου είδους αναφορές είναι παντού”, αναφέρουν οι Ευρωβουλευτές.

Οι ψευδείς ισχυρισμοί για τον COVID-19 εξαπλώνονται διαδικτυακά “ταχύτερα από τον ίδιο τον κορωνοϊό”Θέλοντας να συμβάλλει στη μάχη κατά της παραπληροφόρησης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γνωστοποίησε, χθες, τα μέτρα που έχει πάρει η Ε.Ε. για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης. Στόχος είναι να γνωρίζουν οι Ευρωπαίοι αφενός πώς να αναγνωρίζουν την παραπληροφόρηση και αφετέρου να μπορούν να αποτρέπουν τη διάδοση της. Για την υποστήριξη της πραγματικής και αξιόπιστης πληροφόρησης, δημιουργήθηκε μια κοινή σελίδα της Ε.Ε., που αφορά την αντίδραση της Ευρώπης στον ιό, η οποία σύντομα θα περιλαμβάνει ειδικές πληροφορίες για τη διόρθωση των κοινών μύθων, που συνδέονται με το ξέσπασμα της πανδημίας. Επίσης, ασκείται πίεση στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες να λάβουν περισσότερα μέτρα κατά της διαδικτυακής απάτης σε σχέση με τον ιό.  

Ψευδείς πληροφορίες
Το Κοινοβούλιο επισημαίνει ότι αρκετοί άνθρωποι διαδίδουν ψευδείς ειδήσεις διαδικτυακά για τον κορωνοϊό με σκοπό το κέρδος. Ο λόγος θα μπορούσε να είναι η προώθηση κακής ποιότητας προϊόντων ή η προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών στις ιστοσελίδες τους, για να αυξήσουν τα έσοδα από διαφημίσεις. Σύμφωνα με μια έκθεση της ειδικής ομάδας από την Ε.Ε. για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, κάποιοι ψευδείς ισχυρισμοί προέρχονται από συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένης της αμερικανικής ακροδεξιάς, της Κίνας και της Ρωσίας.

“Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο στόχος είναι πολιτικός: να υπονομευθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση ή να προωθηθούν πολιτικές αλλαγές”, αναφέρει το Κοινοβούλιο. Ωστόσο, όπως προσθέτει, πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι διαδίδουν την παραπληροφόρηση, το κάνουν επειδή πιστεύουν ότι δεν θα προκληθεί κάποια βλάβη. Και συμπληρώνει: “Σε μια εποχή κατά την οποία πολλοί άνθρωποι ανησυχούν και είναι αποδέκτες συνταρακτικών ειδήσεων, γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να παραμείνει κανείς ήρεμος και να ελέγξει την εγκυρότητα της είδησης. Ακόμη και αν οι άνθρωποι δεν πιστεύουν την παραπληροφόρηση, αυτή μπορεί να υπονομεύσει τις έννοιες της αλήθειας και της εμπειρογνωμοσύνης. Έτσι, ένα αυθόρμητο tweet χωρίς οποιαδήποτε στοιχεία από κάποιον, μπορεί να έχει ίση απήχηση, όσο μια εμπεριστατωμένη ανάλυση από έναν εμπειρογνώμονα”.  

Αποτρέποντας την παραπληροφόρηση
Όπως υπογραμμίζουν οι Ευρωβουλευτές, η παραπληροφόρηση εξαρτάται από τους ανθρώπους που την πιστεύουν και την διαμοιράζονται. Και είναι εύκολο να ξεγελαστούν: “για να βεβαιωθείτε ότι δεν διαδίδετε παραπληροφόρηση, προσέξτε ιδιαίτερα, όταν διαμοιράζετε ειδήσεις, που προκαλούν έντονη αντίδραση ή που φαίνονται πολύ καλές ή πολύ κακές για να είναι αληθείς. Ένας εύκολος πρώτος έλεγχος είναι να ψάξετε στο Διαδίκτυο για να δείτε αν υπάρχουν περισσότερες από μία αξιόπιστες πηγές, που αναφέρουν το ίδιο πράγμα”. Όσον αφορά το τι μπορεί να κάνει κανείς, εάν πέσει στην αντίληψή του κάποιο περιστατικό παραπληροφόρησης, το Κοινοβούλιο σημειώνει: “Μπορείτε να κάνετε αναφορά της παραπληροφόρησης στην πλατφόρμα κοινωνικών μέσων, όπου την εντοπίσατε. Πολλές εταιρείες κοινωνικών μέσων έχουν δεσμευτεί να εργαστούν εναντίον της παραπληροφόρησης που σχετίζεται με τον κορωνοϊό. Επίσης, μιλήστε με το άτομο που την διαδίδει: πρόκειται πιθανώς για ακούσια διάδοση”.  

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

ΤΕΥΧΟΣ

17

Έρευνα για τη βιομηχανία Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών 2019/ 2020