Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παίρνει θέση για τη φορολόγηση των πολυεθνικών

Νέα

25 Οκτωβρίου 2019

Το θέμα της φορολόγησης των πολυεθνικών εταιρειών, το οποίο συνδέεται με την επιβολή του λεγόμενου “ψηφιακού φόρου” σε μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, φέρνει εκ νέου στο τραπέζι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Με ψήφισμα που υιοθέτησε χθες, το Κοινοβούλιο ζητά από τα κράτη - μέλη να “εργαστούν, έστω αργοπορημένα, για τη θέσπιση κανόνων ώστε οι πολυεθνικές να δηλώνουν πόσους φόρους πληρώνουν σε κάθε χώρα”.

Οι ευρωβουλευτές ζητούν από τα κράτη-μέλη να αναλάβουν δράση για την ενίσχυση της διαφάνειας στη φορολόγηση των πολυεθνικώνΤο ψήφισμα, που υιοθετήθηκε με 572 ψήφους υπέρ, 42 κατά και 21 αποχές, προτρέπει τα κράτη-μέλη να συμφωνήσουν για τη θέση τους σχετικά με τις νομοθετικές προτάσεις, που θα επιβάλλουν τη δημοσιοποίηση φορολογικών στοιχείων των πολυεθνικών ανά χώρα. Αυτό θα επιτρέψει την έναρξη των συνομιλιών μεταξύ των κρατών-μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενόψει της συμφωνίας επί του τελικού κειμένου των κανόνων.

Το Κοινοβούλιο υπενθυμίζει ότι στήριξε αυτές τις νομοθετικές προτάσεις ήδη από το 2017, ωστόσο, όπως σημειώνει, οι Υπουργοί της Ε.Ε. “έχουν αποτύχει να υιοθετήσουν τη διαπραγματευτική τους θέση, συνεπώς δεν έχει προχωρήσει η νομοθετική διαδικασία”.

Οι νέοι κανόνες, που ζητά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αναμένεται να συνεισφέρουν στη φορολογική διαφάνεια, υποχρεώνοντας τις πολυεθνικές να ενημερώνουν τους πολίτες ποιους φόρους πληρώνουν και σε ποιες χώρες. Προς το παρόν, οι πολυεθνικές έχουν την υποχρέωση να παρέχουν στοιχεία για το σύνολο των φόρων που έχουν καταβάλει, χωρίς να εμβαθύνουν όσον αφορά τα ποσά που πλήρωσαν σε κάθε χώρα. 

Φορολογικοί παράδεισοι
Η πρόταση στοχεύει στην καταπολέμηση της εταιρικής φοροαποφυγής, η οποία εκτιμάται ότι κοστίζει στις χώρες της Ε.Ε. €50-€70 δις σε ετήσια βάση ως διαφυγόντα φορολογικά έσοδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στη διάρκεια της σχετικής συζήτησης στο Κοινοβούλιο, οι βουλευτές του τόνισαν ότι η φορολογία των επιχειρήσεων αποτελεί τομέα μείζονος σημασίας για όλους και ότι, απουσία ανάληψης δράσης για τόσο καιρό, τα κράτη-μέλη έχουν διαψεύσει τις προσδοκίες των πολιτών. Υπογράμμισαν, επίσης, ότι οι πολίτες έχουν δικαίωμα να ξέρουν πού πληρώνουν φόρους οι πολυεθνικές και ότι η διαφάνεια είναι απαραίτητη για τον περιορισμό των επαναλαμβανόμενων σκανδάλων, τα οποία έχουν αποκαλυφθεί τα τελευταία χρόνια.

Είπαν ακόμα ότι, αν η ΕΕ δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τους φορολογικούς παραδείσους εντός των συνόρων της, θα είναι δύσκολο για την Ευρώπη να παρουσιαστεί ως αξιόπιστος συνομιλητής στη διεθνή σκηνή όσον αφορά φορολογικά ζητήματα. 

Διεθνής κινητικότητα
Η παρέμβαση του Κοινοβουλίου έρχεται λίγες ημέρες μετά από την επίσημη ανακοίνωση του ΟΟΣΑ για εκ νέου εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των πολυεθνικών, ώστε να συμπεριλάβει ειδικές ρυθμίσεις για τους τεχνολογικούς κολοσσούς. Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), ο οποίος επίσης έχει αποτύχει μέχρι σήμερα να εξασφαλίσει μια ευρεία συμφωνία για τη φορολόγηση των κολοσσών του Διαδικτύου, επιδιώκει πλέον την επίτευξη “πολιτικής συμφωνίας” επί του θέματος έως τον Ιούνιο.

Στόχος της μεταρρύθμισης που προτείνει, είναι να εξασφαλιστεί ότι μεγάλες και εξαιρετικά κερδοφόρες πολυεθνικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών, πληρώνουν φόρους οπουδήποτε έχουν σημαντικές δραστηριότητες και αποκομίζουν κέρδη. Η αναδιαμόρφωση των φορολογικών κανόνων, που φέρνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ο ΟΟΣΑ, ανακατανέμει ορισμένα κέρδη και αντίστοιχα φορολογικά δικαιώματα σε χώρες όπου οι πολυεθνικές διαθέτουν τις αγορές τους.

Η αναμόρφωση των φορολογικών κανόνων, που εισηγείται ο ΟΟΣΑ, αφορά μεγάλες πολυεθνικές με διασυνοριακές δραστηριότητες, με που έχουν έσοδα άνω των €750 εκατ. Σύμφωνα με την εισήγηση του ΟΟΣΑ, για να εμπίπτει μία πολυεθνική στις νέες φορολογικές διατάξεις θα πρέπει, επίσης, να έχει “συστηματική και σημαντική” αλληλεπίδραση με τους πελάτες στην αγορά μιας χώρας, ανεξάρτητα από το εάν έχει φυσική παρουσία εκεί ή όχι. Αυτό αφορά όχι μόνο πολυεθνικές του Διαδικτύου, αλλά και μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών ειδών, που πωλούν προϊόντα λιανικής σε μια αγορά μέσω ενός δικτύου διανομής, το οποίο είτε μπορεί να τους ανήκει, είτε όχι. 

Αποτυχία
Το ακανθώδες θέμα της φορολόγησης των τεχνολογικών εταιρειών έχει διχάσει την Ευρώπη, η οποία δεν κατάφερε να βρει κοινό τόπο για τον λεγόμενο “ψηφιακό φόρο”, παραπέμποντας το θέμα στη διεθνή πρωτοβουλία, που συντονίζει ο ΟΟΣΑ. Θυμίζουμε ότι η Γαλλία έχει κινηθεί αυτόνομα, ανακοινώνοντας την απόφασή της να επιβάλει τον αποκαλούμενο φόρο GAFA (από τα αρχικά το Google, Apple, Facebook, Amazon).

Κι ενώ η ορισθείσα Αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή, M. Vestager, προειδοποιούσε την περασμένη εβδομάδα από το βήμα του Ευρωκοινοβουλίου, ότι η Ε.Ε. θα λύσει μόνη της το θέμα του ψηφιακού φόρου, εάν δεν βρεθεί κοινά αποδεκτή λύση έως τα τέλη του 2020.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020

ΤΕΥΧΟΣ

18

Έρευνα για την παγκόσμια αγορά ΤΠΕ 2020/ 2021