Η ΑΙ στρατηγική προτεραιότητα για τις ασφαλιστικές εταιρείες

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει αναδειχθεί σε στρατηγική προτεραιότητα για τον ασφαλιστικό κλάδο, ωστόσο η ενσωμάτωσή της στις επιχειρησιακές λειτουργίες εξακολουθεί να συνοδεύεται από προβληματισμούς και προκλήσεις. Σύμφωνα με την παγκόσμια έκθεση της KPMG "Intelligent Industries: Blueprints for Creating Value through AI-Driven Transformation", μόνο το 25% των ασφαλιστικών στελεχών δηλώνει πλήρη εμπιστοσύνη στην τεχνητή εμπιστοσύνη εντός του οργανισμού, ενώ το 46% διατηρεί επιφυλάξεις ως προς την αξιοπιστία της.
Η έρευνα, που βασίστηκε σε δείγμα σχεδόν 1.400 ανώτερων στελεχών από διάφορους κλάδους παγκοσμίως, αποτυπώνει την αμφιθυμία των ασφαλιστικών εταιρειών απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη. Παρ’ ότι αναγνωρίζεται ως εργαλείο για την αναβάθμιση των υπηρεσιών, τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της εμπειρίας πελάτη, οι ανησυχίες για την ασφάλεια, τη συμμόρφωση και τις κανονιστικές απαιτήσεις λειτουργούν ανασταλτικά.
Το 46% των στελεχών εκφράζει επιφυλάξεις σχετικά με την αξιοπιστία της ΑΙ, ενώ μόνο το 25% απαντά ότι την εμπιστεύεται πλήρως
Ο σημαντικότερος φραγμός, σύμφωνα με το 72% των στελεχών, είναι η διαχείριση των δεδομένων. Οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες βασίζονται σε μεγάλο όγκο ιστορικών και προσωπικών δεδομένων για την αξιολόγηση κινδύνων, συναντούν εμπόδια στην αποδοτική και ασφαλή αξιοποίησή τους, κυρίως λόγω τεχνολογικών περιορισμών ή παρωχημένων συστημάτων.
Την ίδια ώρα, το 75% ανησυχεί ότι οι επενδύσεις, που πραγματοποιούνται σήμερα στην τεχνητή νοημοσύνη, ενδέχεται να καταστούν σύντομα παρωχημένες, λόγω του ταχύτατου ρυθμού εξέλιξης της τεχνολογίας.
Προκλήσεις και ανησυχίες
Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα, που καταγράφεται, είναι η ενεργειακή κατανάλωση των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης. Το 72% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι οι αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις της ΑΙ έρχονται σε σύγκρουση με τους στόχους βιωσιμότητας των εταιρειών. Η προσπάθεια εξισορρόπησης των ψηφιακών και περιβαλλοντικών στόχων αναδεικνύεται σε νέο δίλημμα για τις ασφαλιστικές.
Παρά τις προκλήσεις, η KPMG υπογραμμίζει ότι η ΤΝ αποτελεί κεντρικό μοχλό δημιουργίας αξίας για τον ασφαλιστικό κλάδο, αρκεί να υιοθετηθεί με σχέδιο και στρατηγική. Προτείνει την εφαρμογή ενός τριφασικού μοντέλου μετασχηματισμού (Enable - Embed - Evolve), ώστε η τεχνολογία να ενσωματωθεί σε όλες τις πτυχές του οργανισμού, δημιουργώντας ένα πλαίσιο λογοδοσίας και αξιοπιστίας.
“Η αποτελεσματική ενσωμάτωση της ΤΝ απαιτεί την ανάπτυξη ισχυρών πλαισίων διακυβέρνησης, επένδυση σε δεξιότητες και συνεχή αξιολόγηση των μοντέλων. με στόχο την αποφυγή προκαταλήψεων”, σημειώνει η έκθεση της KPMG, αναδεικνύοντας τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα: η ηγεσία καλείται να λειτουργήσει ως φορέας αλλαγής, ενισχύοντας την εσωτερική τεχνογνωσία και διαμορφώνοντας κουλτούρα συνεργασίας ανάμεσα σε ανθρώπους και τεχνολογία.
Όπως εξηγεί η εταιρεία, για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη, απαιτείται ευθυγράμμιση μεταξύ τεχνολογίας, επιχειρησιακών στόχων και ανθρώπινου δυναμικού. Όπως επισημαίνει, η διαλειτουργική ευθυγράμμιση και η αλληλεπίδραση αποτελούν κρίσιμες προϋποθέσεις επιτυχίας.
“Η ΑΙ μπορεί να μεταμορφώσει ριζικά τον ασφαλιστικό κλάδο, όχι μόνο βελτιώνοντας την απόδοση, αλλά και επαναπροσδιορίζοντας τον ρόλο του ανθρώπου στην παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών. Το ζητούμενο είναι η εμπιστοσύνη να χτιστεί σταδιακά, με όρους διαφάνειας, ασφάλειας και βιώσιμης ανάπτυξης”, σημειώνει η μελέτη.