Έρευνες - Μελέτες

Οι ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας πιο πρόθυμες να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό

technology_people

Έντονη τάση μετανάστευσης στο εξωτερικό, την εντονότερη, μάλιστα, σε σχέση με άλλους κλάδους της εγχώριας οικονομίας, εντοπίζεται στις ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας. Η Τεχνολογία, από κοινού με την Υγεία, είναι οι δύο κλάδοι των οποίων οι εταιρείες θεωρούν πιο πιθανή τη μεταφορά της έδρας τους στο εξωτερικό. Για την ακρίβεια, οι εταιρείες τεχνολογίας με 19% και οι επιχειρήσεις του κλάδου της υγείας με 27% εκφράζουν την πιο “χαλαρή” πρόθεση παραμονής στην Ελλάδα.

Οι εταιρείες τεχνολογίας με 19% και οι επιχειρήσεις του κλάδου της υγείας με 27% εκφράζουν την πιο “χαλαρή” πρόθεση παραμονής στην ΕλλάδαΈρευνα της Endeavor Greece, η οποία καταγράφει την τάση των ελληνικών επιχειρήσεων για μεταφορά της έδρας ή μέρους της δραστηριότητας τους στο εξωτερικό, δείχνει ότι συνολικά τέσσερις στις δέκα ελληνικές εταιρείες (το 39%) εξετάζουν το ενδεχόμενο  μεταφοράς της έδρας τους στο εξωτερικό. Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο από την αντίστοιχη έρευνα της Endeavor τον περασμένο Ιούλιο, μετά από την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων και της τραπεζικής αργίας.

Το ποσοστό του 39%, στην πράξη, υποδηλώνει ότι περισσότερες από 9.000 μικρές, μεσαίες και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις αξιολογούν αυτήν τη στιγμή τα συν και πλην της μεταφοράς τους σε χώρα του εξωτερικού. Ταυτόχρονα, σε ποσοστό 15%, οι επιχειρήσεις του δείγματος δηλώνουν ότι έχουν ήδη μεταφέρει την έδρα τους στο εξωτερικό.

Ως βασικοί λόγοι φυγής σημειώνονται από τις ίδιες οι επιχειρήσεις η φορολογική αστάθεια (60%), η πρόσβαση σε κεφάλαια (55%), η υψηλή φορολογία (51%) και η γραφειοκρατία (42%). Λιγότερο σημαντικοί λόγοι είναι η δυσκολία στις συναλλαγές λόγω των κεφαλαιακών ελέγχων και η αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. 

Λόγοι παραμονής
Η έρευνα, που διεξήχθη σε δείγμα 300 επιλεγμένων επιχειρήσεων διαφόρων κλάδων και μεγεθών το διάστημα 23-31 Μαρτίου, δείχνει ότι τη μικρότερη επιθυμία μετανάστευσης έχουν οι επιχειρήσεις του αγροτικού τομέα και των καταναλωτικών προϊόντων, με το 80% των εταιρειών των δύο τομέων να επιθυμούν την παραμονή τους στη χώρα.

Οι κυριότεροι λόγοι δραστηριοποίησης στην Ελλάδα είναι η παραδοσιακή παρουσία στη χώρα και η καλή γνώση της εγχώριας αγοράς (53%), καθώς και οι ευκαιρίες ανάπτυξης που παρουσιάζονται παρά την κρίση (51%).

Σημαντικός παράγοντας θεωρείται και το υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό της χώρας (39%), ενώ το χαμηλό κόστος του ανθρώπινου δυναμικού αναφέρθηκε, επίσης, σε ποσοστό 20%, με μικρότερα ποσοστά να συγκεντρώνουν παράγοντες, όπως η πρόσβαση σε πρώτες ύλες και καλούς συνεργάτες.

Να σημειωθεί ότι κανείς από τους συμμετέχοντες δεν ανέφερε την κρατική στήριξη ως λόγο παραμονής στην Ελλάδα. 

Οι λόγοι για να παραμείνουν οι εταιρείες στην Ελλάδα διαφοροποιούνται, όπως είναι αναμενόμενο, ανά κλάδο. Συγκεκριμένα, στους παραδοσιακούς κλάδους, όπως τα καταναλωτικά προϊόντα και η μεταποίηση, η μακροχρόνια παρουσία στην αγορά και η καλή γνώση της αποτελούν τα βασικά κριτήρια παραμονής.

Σε τομείς, που η χώρα διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όπως ο αγροτικός τομέας και ο τουρισμός, οι ευκαιρίες της αγοράς αποτελούν το βασικό κίνητρο παραμονής στη χώρα.

Τέλος, σε τομείς που βρίσκονται σε αναδιάρθρωση ή στηρίζονται στην καινοτομία, όπως η τεχνολογία, η υγεία και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, το υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό της χώρας καθορίζει την επιλογή των επιχειρήσεων. 

Προς Δυτική Ευρώπη
Αντίθετα με την κυρίαρχη αντίληψη ότι οι ελληνικές εταιρείες αναζητούν καταφύγιο σε χώρες, όπως η Βουλγαρία, η έρευνα αναδεικνύει σε δημοφιλέστερο προορισμό τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Σύμφωνα με την έρευνα, οι μισές επιχειρήσεις δηλώνουν ότι θα επέλεγαν τις χώρες αυτές, κυρίως, λόγω της σταθερότητας και της ευκολότερης πρόσβασης σε κεφάλαια.

Για τους ίδιους λόγους επιλέγονται και οι ΗΠΑ, κυρίως από τεχνολογικές εταιρείες, σε μικρότερο ποσοστό (10%).

Η Κύπρος είναι, επίσης, μεταξύ των επιλογών σε ποσοστό 16%, λόγω της σταθερότητας και της χαμηλής φορολογίας. Η χαμηλή φορολογία είναι και ο βασικός λόγος επιλογής της Βουλγαρίας, που, όμως, δηλώνεται μόνο στο 5% των απαντήσεων. 

Το μέλλον
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δεν φαίνονται αισιόδοξοι για το μέλλον, καθώς σε ποσοστό 56% πιστεύουν ότι η κατάσταση στη χώρα θα βελτιωθεί σε περισσότερα από πέντε χρόνια, ενώ μόλις το 9% βλέπει βελτίωση στην επόμενη διετία. Τα ποσοστά αυτά βρίσκονται σε αντίθεση με αντίστοιχα αποτελέσματα της έρευνας της Endeavor το Μάιο του 2014, όταν σε ποσοστό 64% οι συμμετέχοντες είχαν απαντήσει ότι αναμένουν βελτίωση στα επόμενα δύο χρόνια και μόλις το 4% έκανε λόγο για περισσότερα από πέντε χρόνια.

Τέλος, το 80% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι αν άρχιζε σήμερα την επιχειρηματική ή επαγγελματική του δραστηριότητα θα το έκανε στο εξωτερικό και όχι στην Ελλάδα.