Έρευνες - Μελέτες

Αμετάβλητο το καταναλωτικό κλίμα στην Ελλάδα το 3ο τρίμηνο

peoplewalk123

Σταθερός παρέμεινε ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στην Ελλάδα το 3ο τρίμηνο του 2015, διαμορφούμενος στις 53 μονάδες, όπου βρισκόταν και το 2ο τρίμηνο, μειωμένος, ωστόσο, κατά τρεις μονάδες σε σχέση με πέρσι. Αντίθετα στην Ευρώπη, παρατηρήθηκε βελτίωση της αισιοδοξίας στις περισσότερες χώρες, με την μεγαλύτερη άνοδο να εντοπίζεται στην Ολλανδία (97 έναντι 90), την Τσεχία (95 έναντι 88), την Πολωνία (80 έναντι 70), την Πορτογαλία (66 έναντι 57) και την Ουγγαρία (61 έναντι 54).

Στην Ευρώπη, παρατηρήθηκε βελτίωση της αισιοδοξίας των καταναλωτών στις περισσότερες χώρεςΣύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen για το 3ο τρίμηνο του 2015, ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών σημείωσε άνοδο (+3) και ανήλθε στις 99 μονάδες, φτάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Αναλυτικότερα, σημειώθηκε μικρή πτώση του δείκτη στις Ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία (106 έναντι 107), καθώς και στη Νότια Αμερική (81 έναντι 83). Σταθερός παρέμεινε ο δείκτης στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή (94), ενώ σημειώθηκε βελτίωση στην Ευρώπη (81 έναντι 79) και τη  Βόρεια Αμερική (117 έναντι 101).

Μεταξύ όλων των ανησυχιών, που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια,  η πορεία της οικονομίας και η υγεία συνεχίζουν να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις.

Οικονομική κατάσταση
Η Ελλάδα ακολουθεί τη γενικότερη τάση, μόνο που είναι, σχεδόν, διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους (40% έναντι 20%), την οικονομία (39% έναντι 22%) και τα χρέη/οφειλές τους (25% έναντι 11%), από τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες. Αξίζει να σημειωθεί, πως η ανησυχία για την πολιτική σταθερότητα (12%) και τη μετανάστευση (10%) σημείωσαν αύξηση στην Ελλάδα κατά 5 και 6 μονάδες αντίστοιχα.

Σημαντική ήταν, κατά το 3ο τρίμηνο, στην Ελλάδα, η αύξηση όσων πιστεύουν ότι η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε οικονομική ύφεση και την επόμενη χρονιά, φτάνοντας το 79% των ερωτηθέντων, αυξημένο κατά 15 μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και 25 μονάδες σε σχέση με την αρχή του έτους. Παράλληλα με τις ανησυχίες για την οικονομία της χώρας, οκτώ στους δέκα ερωτώμενους φαίνεται να ανησυχούν και για την προσωπική οικονομική τους κατάσταση, γεγονός που διαφαίνεται και από τα υψηλά ποσοστά όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (28% έναντι 38%) αλλά και όσων διαθέτουν τα χρήματα που τους περισσεύουν για την αποπληρωμή χρεών, πιστωτικών καρτών και δανείων (33% έναντι 26%).

Εξοικονόμηση
Στο μεταξύ, οκτώ στους δέκα Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους, με τις κύριες ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση να είναι η αγορά φθηνότερων τροφίμων, η μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, τα έξοδα για  ρουχισμό και παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.