Έρευνες - Μελέτες

Σταθεροποίηση του Καταναλωτικού Κλίματος στην Ελλάδα καταγράφει η GfK Consumer Climate Europe το 1ο τρίμηνο

peoplewalk_s





“Φως στο τούνελ” της οικονομικής δυσπραγίας αρχίζει να βλέπει η Ευρώπη και οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, που εκφράζουν την αισιοδοξία ότι φέτος θα έρθει, επιτέλους, το τέλος της κρίσης. Την ίδια στιγμή που η ανάκαμψη στην Ε.Ε. κερδίζει ξανά έδαφος, ο δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος αντικατοπτρίζει με σαφήνεια αυτήν την τάση, αυξανόμενος κατά 0,8 μονάδες το 1ο τρίμηνο του 2014, φθάνοντας στις 8,4 μονάδες. Τα παραπάνω είναι κάποια από τα συμπεράσματα της έρευνας GfK Consumer Climate Europe σε 14 ευρωπαϊκά κράτη.

Ο δείκτης του Καταναλωτικού Κλίματος για την ΕΕ (28 χώρες) ανεβαίνει επίσης. Το Μάρτιο έφτασε τις 8,4 μονάδες, μια αύξηση της τάξης των 0,8 μονάδων στο 1ο τρίμηνο της φετινής χρονιάς και αποτελεί την υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008. Ακριβώς ένα χρόνο νωρίτερα βρισκόταν μόλις στις -3,3 μονάδες. 

Ελλάδα: αίσθημα σταθεροποίησης
Το GfK Consumer Climate Europe, αναφερόμενο στην Ελλάδα, επισημαίνει ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σταθεροποιείται σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Την παρούσα στιγμή οι οικονομικές προσδοκίες βρίσκονται στις -24,6 μονάδες, με το δείκτη να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του για ακριβώς τα τελευταία τρία χρόνια. Το Μάρτιο υπήρξε, επίσης, περαιτέρω αύξηση στις εισοδηματικές προσδοκίες, οι οποίες βρίσκονται την παρούσα στιγμή στις -29,3 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από το Φεβρουάριο του 2010. Τον Φεβρουάριο, ωστόσο, υπήρξε μια νέα πτώση του δείκτη στις -38,1 μονάδες. Το Δεκέμβριο η τιμή βρισκόταν στις -33,1 μονάδες.

Ωστόσο, οι Έλληνες απέχουν ακόμα πολύ από το να θέλουν να κάνουν μεγαλύτερες αγορές. Ο σχετικός δείκτης βρίσκεται στις -26,1 μονάδες. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση λίγο μικρότερη από 5 μονάδες σε σχέση με το τέλος του περασμένου έτους. Το Μάρτιο του 2013, ο δείκτης βρισκόταν λίγο χαμηλότερα στις -30,3 μονάδες. 

Ανάπτυξη
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, μέσα σε ολόκληρο το προηγούμενο έτος σημειώθηκε αμελητέα αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης, της τάξης του 0,1%. Ωστόσο, για φέτος, οι ειδικοί προβλέπουν αύξηση στο ΑΕΠ κατά 1,3% στα 28 κράτη της Ε.Ε., γεγονός που, όπως διαπιστώνει η μελέτη, αντικατοπτρίζει αναμφίβολα τη βελτίωση στις παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες. Το ΑΕΠ στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., που καλύπτει η έρευνα, αυξήθηκε τόσο σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο όσο και σε σχέση με πέρσι: “Μόνο οι προσβεβλημένες από την κρίση χώρες Ελλάδα και Ιταλία σημείωσαν περαιτέρω συρρίκνωση του ΑΕΠ συγκριτικά με το περασμένο τρίμηνο στο τέλος του 2013. Στην Ιταλία, η οικονομία βελτιώθηκε ξανά ελαφρώς το 4ο τρίμηνο με αύξηση της τάξης του 0,1% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος”, αναφέρει το GfK Consumer Climate Europe.

Συγκρατημένη αισιοδοξία
Πάντως, οι αναλυτές, σπεύδουν να προσθέσουν ότι οι ενδείξεις οικονομικής ανάκαμψης είναι ακόμα πολύ εύθραυστες και χρειάζεται να ξεπεραστούν ακόμα πολλές αβεβαιότητες.

“Η Γαλλία και η Ιταλία θέλουν να αφήσουν πίσω τους τα συστηματικά μέτρα λιτότητας και να ξεκινήσουν να επωμίζονται ξανά περισσότερο χρέος προκειμένου να βοηθήσουν την οικονομία να ορθοποδήσει μέσω περισσότερων επενδύσεων. Αυτό που απομένει να φανεί είναι οι επιπτώσεις στην αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητάς τους στις χρηματαγορές και το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό σύμφωνο”, αναφέρει η έρευνα.  

Πληθωρισμός
Ένας ακόμα κίνδυνος, που επισημαίνει το GfK Consumer Climate Europe, είναι ο χαμηλός πληθωρισμός. Πολλοί ειδικοί, ήδη, φοβούνται μια περίοδο αποπληθωρισμού στην ευρωζώνη - με άλλα λόγια πτώση των τιμών, όπως συνέβη ήδη στην Ισπανία τον περασμένο Μάρτιο. Συνεπώς η αισιοδοξία, που επικρατεί πλέον σε πολλούς Ευρωπαίους καταναλωτές, δικαιολογείται πλήρως. Σε σχεδόν όλες τις χώρες που εκπροσωπούνται εδώ, οι δείκτες οικονομικών και εισοδηματικών προσδοκιών, καθώς και οι δείκτες σχετικά με την προθυμία για αγορές έχουν ανοδικές τάσεις. Σε πολλές χώρες έχουν αγγίξει επίπεδα που δεν έχουν σημειωθεί για χρόνια.  

Η έρευνα
Τα ευρήματα της GfK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα) στην Ευρώπη λαμβάνονται από έρευνα καταναλωτών, που διεξάγεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκ μέρους της Επιτροπής. Περίπου 40.000 άτομα, που εκπροσωπούν τον ενήλικο πληθυσμό της Ε.Ε., συμμετέχουν στην έρευνα σε μηνιαία βάση σε 28 χώρες. Οι δείκτες της GfK για το Καταναλωτικό Κλίμα αφορούν τη γενική οικονομική κατάσταση στις διάφορες χώρες και την κατάσταση μεμονωμένων νοικοκυριών. Οι επιλεγμένοι πέντε δείκτες είναι οι: οικονομικές προσδοκίες, προσδοκίες τιμών, εισοδηματικές προσδοκίες, προθυμία για αγορές και τάσεις για αποταμίευση.







© Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 - 2014