Ηλεκτρονική τραπεζική, αναπτυσσόμενο κανάλι συναλλαγών, σύμφωνα με το ELTRUN

Έρευνες - Μελέτες

08 Σεπτεμβρίου 2011

Μία δεκαετία φθοράς της οικονομικής δυναμικής της καταγράφει η Ελλάδα. Από το 2001 μέχρι το 2011 η χώρα έπεφτε συνεχώς στην κατάταξη για την ανταγωνιστικότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Τα πρόσφατα αποτελέσματα φέρνουν την Ελλάδα στην 90η θέση παγκοσμίως μεταξύ 142 χωρών, από την 36η που ήταν το 2001 μεταξύ 75 χωρών, χαμηλότερα από χώρες όπως η Ρουμανία, η Αλβανία, η ΠΓΔΜ αλλά και η Μποτσουάνα, η Ναμίμπια, η Ρουάντα, η Γουατεμάλα και το Λίβανο. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η τελευταία. Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες χώρες, στην κορυφή της κατάταξης βρίσκεται η Ελβετία, ενώ ακολουθούν η Σιγκαπούρη, η Σουηδία, η Φινλανδία και η Γερμανία.

Η εξέλιξη αυτή δεν είναι τυχαία και οφείλεται σε συγκεκριμένους λόγους, όπως αποτυπώνονται από τους αναλυτές του WEF. Συγκεκριμένα στο δείκτη καινοτομίας, που είναι κρίσιμος παράγοντας ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας μίας χώρας, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χαμηλότερες θέσεις. Ειδικά στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης, η Ελλάδα βρίσκεται στην 129η θέση μεταξύ των 142 χωρών. Στον τομέα της αξιοποίησης εναλλακτικών εργαλείων χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και ευελιξίας στην πρόσβαση των επιχειρήσεων σε κεφάλαια, η χώρα μας βρίσκεται στη 103η και στην 111η θέση αντίστοιχα. Ταυτόχρονα η γραφειοκρατία, η πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος και οι χαμηλές επιδόσεις του εκπαιδευτικού συστήματος ως εργαλείου ανάπτυξης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού έχουν κοστίσει πολύ ακριβά στην ελληνική οικονομία και τις επιδόσεις της, όπως αποτυπώνονται στη λίστα ανταγωνιστικότητας του WEF.


Παγκόσμιος Δείκτης Ανταγωνιστικότητας: Κατάταξη 2011 – 2012 και σύγκριση με την περίοδο 2010 -2011
Πηγή: Global Competitiveness Report 2011-2012, World Economic Forum

Τεχνολογική ετοιμότητα και υπεροχή
Αξίζει να σημειωθεί πως σε έκθεση του, φέτος το καλοκαίρι, το WEF σχετικά με τη διακυβέρνηση του 21ου αιώνα περιγράφει πως μπορεί να είναι μια σύγχρονη οικονομία και κοινωνία. Η έκταση των υπηρεσιών και το επίπεδο ανταγωνισμού στις υποδομές και τις δημόσιες επενδύσεις διαφέρει από χώρα σε χώρα. Καθίσταται, όμως, σαφές ότι η δημόσια υποστήριξη της χρηματοδότησης είναι απαραίτητη, τουλάχιστον σε απομακρυσμένες περιοχές, προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ψηφιακής ένταξης. Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου προτείνει δημόσιους διαγωνισμούς για την αγροτική ανάπτυξη και προβλέπεται ότι θα προχωρήσει σε δημόσια χρηματοδότηση (περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) για τη στήριξη ιδιωτικών επενδύσεων. Υπάρχει ένα συνονθύλευμα συστημάτων που αφορούν τη διασύνδεση και είναι ζωτικής σημασίας. Ακόμη πιο σημαντική είναι η δημόσια χρηματοδότηση που είναι διαθέσιμη στις Ηνωμένες Πολιτείες και απευθύνεται στους φορείς που παρέχουν υπηρεσίες σε απομακρυσμένες περιοχές, π.χ. μέσω πακέτο κινήτρων. Η νοτιοκορεατική κυβέρνηση δαπάνησε πάνω από $3 δις (περίπου $200 ανά νοικοκυριό) σε πρώτης γενιάς ευρυζωνική ανάπτυξη από το 2005 και σχεδιάζει να δαπανήσει άλλο $1 δις ή περισσότερα (περίπου $65 ανά νοικοκυριό) για την εγκατάσταση πολύ γρήγορων ευρυζωνικών συνδέσεων. Να σημειωθεί πως η πυκνότητα του πληθυσμού της Νότιας Κορέας είναι πολύ διαφορετική από εκείνη του Ηνωμένου Βασιλείου και αυτό μειώνει σημαντικά το κόστος ανάπτυξης και εγκατάστασης οπτικών ινών ανά πελάτη. Στη Σιγκαπούρη, η πολιτική στοχεύει στη χρηματοδότηση ευρυζωνικών υποδομών που φτάνει μέχρι και τα $600 για κάθε νοικοκυριό στη Σιγκαπούρη, με σκοπό την κάλυψη του 60% των νοικοκυριών για το 2011 και του 95% μέχρι το 2012.

Στην Αυστραλία, η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει μια νέα, λειτουργικά χωριστή οντότητα στην υλοποίηση των εθνικών τεχνολογικών στόχων. Η οντότητα αυτή ονομάζεται Next Generation Network Broadband. Η αυστραλιανή κυβέρνηση θα καταβάλει ποσό άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη μετάβαση των υποδομών (αγωγοί, πόλοι, φυτικές ίνες) στη νέα οντότητα, καθώς οι πολίτες - πελάτες θα μεταβαίνουν σε σύγχρονες υπηρεσίες δικτύων.

Η Φινλανδία έχει ως στόχο να καλύψει το 99% των κατοικιών με ευρυζωνικές συνδέσεις ταχύτητας 100 Mbps έως το 2015: η φινλανδική κυβέρνηση στοχεύει στην πρόσβαση επόμενης γενιάς για όλες τους πολίτες και απαιτεί σύνδεση για κάθε 70 άτομα ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Ωστόσο, όταν η φινλανδική κυβέρνηση ξεκίνησε τη διαδικασία προμηθειών τέτοιου είδους διασύνδεσης, κανένας φορέας δεν μπορούσε να το υποστηρίξει εμπορικά ώστε να είναι βιώσιμη. Αυτό σημαίνει ότι μια δημόσια-ιδιωτική σύμπραξη είναι αναγκαία σε ορισμένες περιοχές.



Ανάλυση επιμέρους στοιχείων του Παγκόσμιου Δείκτη Ανταγωνιστικότητας σχετικά με την κατάταξη της Ελλάδας
Πηγή: Global Competitiveness Report 2011-2012, World Economic Forum


Κατάταξη της Ελλάδας ως προς την ανταγωνιστικότητα για την περίοδο 2001 - 2012
Πηγή: Global Competitiveness Report 2011-2012, World Economic Forum

Λέττα Καλαμαρά

© Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 - 2011

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2016

ΤΕΥΧΟΣ

43

Α. Τσίπρας, Κ. Μητσοτάκης, EITO, Cisco, Accenture, PwC, IDC, WEF, Focus Bari

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2017

ΤΕΥΧΟΣ

13

Έρευνα για την Αγορά Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών 2017/ 2018

Αναζητήστε εδώ

Διαθέσιμες θέσεις εργασίας στον κλάδο Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών

Ευκαιρίες καριέρας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ