Έρευνες - Μελέτες

Στασιμότητα των δραστηριοτήτων προσέλκυσης και επιλογής στελεχών, σύμφωνα με το ALBA

alba_2nd2011_2

Σε χαμηλά επίπεδα για 6o συνεχόμενο εξάμηνο κινείται ο Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας (Recruitment Confidence Index) έρευνα που διενεργείται από το ALBA Graduate Business School.

Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της έρευνας 1 στις 3 εταιρείες θα μειώσει το προσωπικό της, 1 στις 2 δεν θα δώσει καθόλου αυξήσεις τους επόμενους 12 μήνες και 1 στις 5 εταιρείες θα μειώσει τους μισθούς των εργαζομένων. Ωστόσο 1 στις 2 επιχειρήσεις εξακολουθεί να εμφανίζεται αισιόδοξη (48.1%), ενώ άνοδο πάνω από 20% στις ενέργειες προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού αναμένεται μόνο στους κλάδους των Υπηρεσιών, των Φαρμακευτικών, των Κατασκευαστικών και στη Βιομηχανία. Τα αποτελέσματα:

  1. Το 34% των επιχειρήσεων του δείγματος ενδέχεται να προβεί σε μείωση του εργατικού δυναμικού το επόμενο εξάμηνο. Μόνο το 17,9% των εταιρειών θα πραγματοποιήσει προσλήψεις.
  2. Το 50,7% των εταιρειών δεν έδωσε καθόλου αυξήσεις τον τελευταίο χρόνο, ενώ το ποσοστό αυτό θα αγγίξει το 54% τους επόμενους 12 μήνες. Μόνο το 9,9% θα δώσει αυξήσεις πάνω από 3%.
  3. Σε αντίθεση με το γενικότερο οικονομικό κλίμα, 1 στις 2 επιχειρήσεις εξακολουθεί να εμφανίζεται αισιόδοξη (48.1%).
  4. Άνοδο πάνω από 20% στις ενέργειες προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού αναμένεται μόνο στους κλάδους των Υπηρεσιών, των Φαρμακευτικών, των Κατασκευαστικών και της Βιομηχανίας (τάση που ξεκίνησε το προηγούμενο εξάμηνο). Στον κλάδο της Εκπαίδευσης οι προσδοκίες αύξησης ενεργειών προσέλκυσης νέου προσωπικού είναι μηδενικές, όπως και στον Τραπεζικό κλάδο και στον κλάδο του Τουρισμού. Το Εμπόριο παρουσιάζει ακόμα χαμηλά ποσοστά κάτω από 10% όπως και στο προηγούμενο εξάμηνο. Στον Τραπεζικό κλάδο παρατηρείται άνοδος 30% στον αριθμό των οικειοθελών αποχωρήσεων.
  5. Το 63,2% των εταιρειών δηλώνει ότι έχει επηρεαστεί πολύ ή και δραματικά από την παρούσα οικονομική κρίση, ποσοστό αυξημένο συγκριτικά με το περασμένο εξάμηνο (52,4%). Μόνο το 1,4% των εταιρειών δηλώνει ότι έχει μείνει τελείως ανεπηρέαστο.
  6. Το 50% των εταιρειών θεωρεί πιθανό ή πολύ πιθανό να μειώσει την εκπαίδευση των εργαζομένων τους, ενώ στο 40% των εταιρειών θα επηρεαστεί αρνητικά και η εκπαίδευση των διευθυντικών στελεχών. Επίσης, περίπου το 60% των εταιρειών σκοπεύει να μειώσει τα μπόνους, ενώ το 19,6% θα προβεί σε μειώσεις μισθών (το 17,9% το σκέφτεται επίσης). Το 6,4% των εταιρειών σκέφτεται να μετεγκαταστήσει τμήμα ή ολόκληρη την εταιρεία στο εξωτερικό.
  7. Το 41,3% των εταιρειών έχει προβεί σε απολύσεις το τελευταίο εξάμηνο, ενώ το 22,5% έχει μειώσει μισθούς.
  8. Για να αντιμετωπίσουν την κρίση, το 53% των εταιρειών έχουν προχωρήσει στην αντικατάσταση των ταξιδίων με video conference υπηρεσίες, καθώς και με την
  9. Προώθηση της συστηματικής επικοινωνίας μέσα στον οργανισμό με έξυπνα και φτηνά εργαλεία, όπως Newsletter, ιστολόγια, κ.λπ. Αντίστοιχα, το 41% των εταιρειών επενδύει στη δημιουργία ευχάριστου εργασιακού κλίματος με την προώθηση εταιρικών αθλητικών ομάδων, ομαδικών εξόδων, κ.ά., ενώ πάνω από το 35% των εταιρειών επενδύει σε υπηρεσίες e-learning και προωθεί την καινοτομία στον οργανισμό με εσωτερικούς διαγωνισμούς και προγράμματα επιβράβευσης (δίνοντας έμφαση στο συμβολισμό της επιβράβευσης της παραπάνω προσπάθειας ιδιαίτερα εν καιρώ κρίσης). Τέλος, το 30% των εταιρειών χρησιμοποιεί outsourcing υπηρεσίες, κυρίως για να μειώσει λειτουργικά έξοδα (π. χ. ανάθεση μισθοδοσίας σε εξωτερικό συνεργάτη, κ.λπ.).
  10. Και σε αυτό το εξάμηνο συνεχίζεται η προτίμηση των επιχειρήσεων προς τα νεαρά στελέχη/ αποφοίτους (32,6%).
  11. Όσες εταιρείες προχωρήσουν σε προσλήψεις θα στραφούν κυρίως στους τομείς των Πωλήσεων, της Εξυπηρέτησης Πελατών, των Οικονομικών/ Λογιστικής και της Πληροφορικής.
  12. Τα website αναζήτησης εργασίας παραμένουν για τις εταιρείες η πιο δημοφιλής μέθοδος προσέλκυσης και αναζήτησης προσωπικού. Ακολουθούν, οι εταιρικές βάσεις βιογραφικών, η ενδο-εταιρική αναζήτηση για εσωτερική κάλυψη θέσεων, τα εταιρικά web sites και η μέθοδος αναζήτησης που σχετίζεται με το κοινωνικό περιβάλλον των εργαζομένων (από στόμα σε στόμα). Τα Social Media (Linkedin, κ.λπ.)ψπαρουσιάζονται υψηλότερα στις προτιμήσεις των εταιρειών συγκριτικά με τις δημοσιεύσεις σε Πανελλαδικές εφημερίδες.
  13. Το 60,6% των εταιρειών χρησιμοποιεί τις συνεντεύξεις ως το βασικό εργαλείο επιλογής προσωπικού, ενώ το 36,3% χρησιμοποιεί και άλλα εργαλεία, όπως ψυχομετρικά τεστ και τεστ δεξιοτήτων (Η/Υ, ξένων γλωσσών, κ.λπ.).
  14. Περίπου το 50% των εταιρειών απάντησε, ότι στις αγγελίες που αφορούν θέσεις γραμματείας, λογιστηρίου, τεχνικούς Η/Υ, ΙΤ Managers και υπάλληλους γραφείου ζητούν πιστοποιημένη γνώση Η/Υ. Η πλειοψηφία των εταιρειών κρίνει σημαντική την ύπαρξη πιστοποίησης γνώσης Η/Υ, αγγλικών ή άλλων επαγγελματικών δεξιοτήτων για την τελική επιλογή νέου προσωπικού.
  15. Το 55,3% των εταιρειών θεωρεί βασική προϋπόθεση για την επιλογή νέου προσωπικού την ύπαρξη Μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών.
Από το σύνολο των 208 εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 51,1% είναι ελληνικές, ενώ το 48,9% πολυεθνικές. Η πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος είναι ιδιωτικές και δραστηριοποιούνται στην Αττική. Το 18,3% προέρχεται από τον κλάδο της Βιομηχανίας, το 19,7% δραστηριοποιούνται στον κλάδο της παροχής Υπηρεσιών, ενώ το 20,6% των επιχειρήσεων δραστηριοποιούνται στον κλάδο του Εμπορίου. Αναφορικά με το μέγεθος των επιχειρήσεων που πήραν μέρος στην έρευνα, το 39,9% είναι εταιρείες με λιγότερους από 100 εργαζομένους, το 34,4% είναι μεγάλες επιχειρήσεις (100-499 άτομα), και ακολουθούν σε ποσοστό 25.7% εταιρείες με προσωπικό άνω των 500 εργαζομένων.

Ο Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας για το 2ο εξάμηνο του 2011 σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το ALBA Graduate Business School παραμένει χαμηλός αλλά σταθερός συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο. Ο Δείκτης συνεχίζει για 6ο εξάμηνο να είναι κάτω από την τιμή του 100 (81), γεγονός που μεταφράζεται σε μείωση και στασιμότητα των δραστηριοτήτων προσέλκυσης και επιλογής νέων στελεχών. Η έρευνα διεξάγεται κάθε 6 μήνες με την χορηγία της ECDL Hellas και έχει ως στόχο την καταγραφή των τάσεων που επικρατούν στις διαδικασίες προσέλκυσης και επιλογής στελεχών αλλά και την καταγραφή των προσδοκιών για τους επόμενους έξι μήνες, στην Ελλάδα. Ο 2ος κύκλος (2ο εξάμηνο) του 2011 διεξήχθη κατά το χρονικό διάστημα Μάιος - Ιούνιος 2011.

Δείκτης Τάσεων Αγοράς Εργασίας για το 2ο εξάμηνο του 2011 |Σε μορφή .pdf

© Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας - ΣΕΠΕ, 2008 - 2011