Έρευνες - Μελέτες

Ένας στους πέντε καταναλωτές εξοικονομεί άνω του 20% από προγράμματα επιβράβευσης

supermarketcustomer

Στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών έχουν αρχίσει να μπαίνουν τα προγράμματα επιβράβευσης, που εφαρμόζουν τα σουπερμάρκετ και οι αλυσίδες του λιανεμπορίου. Ειδικά εν μέσω κρίσης, οι καταναλωτές “κυνηγούν” πολύ περισσότερο τις προσφορές και έχουν σαφή εικόνα για το πόσα χρήματα εξοικονομούν πραγματοποιώντας “έξυπνες αγορές”. Οι καταναλωτές θεωρούν ότι εξοικονομούν κατά μέσο όρο μέσω των προσφορών/κουπονιών/δωροεπιταγών, που προφέρουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων, 11,7% της αξίας των αγορών τους. Μάλιστα ένας στους πέντε καταναλωτές εκτιμά ότι εξοικονομεί πάνω από 20% και 2 στους 5 τουλάχιστον 10%.



Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα καταναλωτών του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σε δείγμα 2.000 ατόμων απ’ όλη τη χώρα, η οικονομική κρίση έχει αναδείξει τις σημαντικές και βαθιές αλλαγές, από τις οποίες διέρχεται ο Έλληνας καταναλωτής, καταγράφοντας τις αντιλήψεις του σε σημαντικά θέματα, γύρω από τις αγορές στα σουπερμάρκετ. Όπως τονίζει η έρευνα, είναι σαφές πως τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση της χώρας έχει αλλάξει σημαντικά την αγοραστική συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή. Συχνά, οι καταναλωτές κάνουν αναφορά στην ένταση των προσφορών, τη χρήση λίστας, τη σύγκριση τιμών και λοιπές συνήθειες, που έχει υιοθετήσει σε μεγάλο βαθμό ο καταναλωτής, χωρίς όμως να συνδυάζονται αυτά τα ευρήματα με το πώς επηρεάζουν βασικές παραμέτρους της αγοραστικής συμπεριφοράς, όπως η συμπεριφορά επισκέψεων.

Η κρίση έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων - Αυξάνεται η επισκεψιμότητα στα σουπερμάρκετ, αλλά με κίνητρο τα προγράμματα επιβράβευσηςΓια παράδειγμα, η αύξηση και ένταση των προσφορών, εκτός από τη σημαντική εξοικονόμηση που προσφέρει στον καταναλωτή, συγχρόνως τον αναγκάζει να γίνει πιο κινητικός, να επισκεφθεί πιο συχνά και περισσότερα καταστήματα για να βρει αυτές τις προσφορές. Όπως τονίζει η έρευνα, την τελευταία τετραετία, ο συνολικός αριθμός επισκέψεων των καταναλωτών στο σουπερμάρκετ αυξάνεται συνεχώς με αντίστοιχη, όμως, μείωση του καλαθιού αγορών. Δηλαδή, ο αυξημένος αριθμός επισκέψεων στο σουπερμάρκετ δεν μεταφράζεται σε αύξηση των δαπανών, αλλά σχετίζεται περισσότερο με τις “έξυπνες αγορές”, ήτοι την έντονη αύξηση των προσφορών και των παρεχόμενων εκπτώσεων στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Ακόμα και το 2014, οπότε και η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη σουπερμάρκετ φαίνεται ότι σταθεροποιήθηκε, αυτή η σταθερή εβδομαδιαία δαπάνη μοιράστηκε σε περισσότερες επισκέψεις ανά εβδομάδα με μικρότερη δαπάνη ανά επίσκεψη.

Μείωση δαπανών
Σύμφωνα με τη στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, συνολικά η εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ, συμπεριλαμβανομένων και των ειδών παντοπωλείου και των λοιπών ειδών, εκτιμάται από τους ίδιους τους καταναλωτές για το 2014 στα €77,3.

Να σημειωθεί ότι, ενώ από το 2013 στο 2014 η μηνιαία δαπάνη έμεινε πρακτικά αμετάβλητη, η δαπάνη ανά καλάθι/επίσκεψη μειώθηκε, λόγω της αύξησης των επισκέψεων, οι οποίες έφτασαν κατά μέσο όρο τις 12 κάθε μήνα ανά νοικοκυριό.

Συνολικά, το σουπερμάρκετ είναι το σημείο πώλησης το οποίο επισκέπτεται τουλάχιστον μία φορά εβδομαδιαίως το 99% των καταναλωτών, ενώ υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών, πάνω από 20%, που μπορεί να επισκέπτεται κατάστημα σουπερμάρκετ και δύο φορές μέσα στην ίδια ημέρα.

Το σημείο πώλησης τροφίμων με, επίσης, μεγάλη συχνότητα επίσκεψης, αντίστοιχη με το σουπερμάρκετ, είναι ο φούρνος, ο οποίος, για λόγους που έχουν να κάνουν και με λοιπές ελληνικές διατροφικές συνήθειες, τον επισκέπτεται σχεδόν καθημερινά το κοινό. Αυτό βέβαια σχετίζεται και με την ανάπτυξη που είχε το συγκεκριμένο κανάλι τα τελευταία χρόνια, με πολλά νέα σημεία πώλησης.