Έρευνες - Μελέτες

Στα υψηλότερα επίπεδα από το 2009, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα το 1ο τρίμηνο

commercetablet

Τη μεγαλύτερη αύξηση σε παγκόσμιο επίπεδο, μαζί με την Ιταλία, κατέγραψε ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στην Ελλάδα το 1ο τρίμηνο του 2015. Στη χώρα μας, ο δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών εκτοξεύθηκε κατά 12 μονάδες, φτάνοντας στις 65, το υψηλότερο επίπεδο από το 2009, αν και σαφέστατα υπολείπεται της επίδοσης των 97 μονάδων, που είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος. Την ίδια στιγμή, στην Ιταλία ο δείκτης, επίσης, αυξήθηκε κατά 12 μονάδες, για να βρεθεί στις 57, το υψηλότερο σημείο από το 2011.   

Ο δείκτης στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 12 μονάδες και βρέθηκε στο υψηλότερο σημείο από το 2009- Ελλάδα και Ιταλία παρουσίασαν την μεγαλύτερη αύξηση σε παγκόσμιο επίπεδοΣύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen, πρόκειται για τις δύο μεγαλύτερες αυξήσεις του δείκτη αισιοδοξίας των καταναλωτών διεθνώς. Ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης, που αποτυπώνει τη γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον, κατέγραψε σε παγκόσμιο επίπεδο μικρή άνοδο το 1ο τρίμηνο κατά 1 μονάδα και πλέον ανέρχεται στις 97 μονάδες.

Γενικά στην Ευρώπη, παρ’ όλο που συνεχίζει να αποτελεί την πιο απαισιόδοξη περιφέρεια του πλανήτη, αρκετές χώρες παρουσίασαν υψηλά επίπεδα στους δείκτες τους, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (97) και η Πορτογαλία (59), οι οποίες είχαν να σημειώσουν παρόμοιους δείκτες από το 2006.

Αυτό που, επίσης, έχει ενδιαφέρον είναι ότι σε Ευρωπαϊκό επίπεδο διαφαίνονται κάποια σημάδια ανάκαμψης, καθώς ο δείκτης που αφορά στην εργασιακή προοπτική αυξήθηκε στις 15 από τις  32 αγορές, ενώ ο δείκτης που σχετίζεται με την πρόθεση των καταναλωτών να ξοδέψουν χρήματα αυξήθηκε στις 19 αγορές, ωστόσο παραμένει σχετικά χαμηλός σε σχέση με τις άλλες περιφέρειες.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, στις περιφέρειες της Αφρικής/Μέσης Ανατολής (96), Ασίας/ Ωκεανίας (107) και Ευρώπης (77) ο δείκτης αυξήθηκε κατά 1 μονάδα, ενώ στην Βόρεια Αμερική παρέμεινε σταθερός (106). Στη Λατινική Αμερική ο δείκτης μειώθηκε κατά 2 μονάδες, φτάνοντας στο επίπεδο των 86 μονάδων, το οποίο είναι και το χαμηλότερο που έχει σημειωθεί από το 2011.

Βασικές ανησυχίες
Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen, όσον αφορά στην Ελλάδα, η σημαντική αύξηση του δείκτη αισιοδοξίας το 1ο τρίμηνο του 2015 παρατηρήθηκε, κυρίως, έπειτα από την εκλογή της νέας κυβέρνησης στα τέλη Ιανουαρίου.

Η εταιρεία, διερευνώντας τις βασικές ανησυχίες των Ελλήνων καταναλωτών, διαπιστώνει ότι η εργασιακή ασφάλεια παραμένει στην κορυφή με ποσοστό 45%, αυξημένο, μάλιστα, κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο, διπλάσιο από το ποσοστό, που σημειώνεται στο σύνολο της Ευρώπης.

Η γενικότερη πορεία της Ελληνικής οικονομίας παραμένει η δεύτερη μεγαλύτερη ανησυχία, η οποία, μάλιστα, σημείωσε και μια σημαντική αύξηση κατά 18 μονάδες, αντικατοπτρίζοντας το γενικότερο κλίμα της εποχής.

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα, ενώ 9 στους 10 Έλληνες εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, μειώθηκε σημαντικά (-20 ποσοστιαίες μονάδες,  στο 54%) το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι η χώρα θα παραμείνει σε ύφεση και τον επόμενο χρόνο, γεγονός που υποδεικνύει τις μεγάλες προσδοκίες, που είχαν  οι καταναλωτές όσον αφορά στην διαπραγματευτική πολιτική, που θα ακολουθούσε η νέα κυβέρνηση έναντι των δανειστών.

Διαθέσιμο εισόδημα
Στην ερώτηση σχετικά με το πού διαθέτουν το εισόδημα που τους περισσεύει, οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι το χρησιμοποιούν για την αποπληρωμή δανείων και γενικότερων χρεών σε ποσοστό 34%. Ταυτόχρονα, αυξήθηκε κατά 9 μονάδες το ποσοστό (30%) εκείνων που δηλώνουν ότι αποταμιεύουν κάποια χρήματα, ενώ μειώθηκε στο 28% το ποσοστό εκείνων που δήλωσαν πως δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (έναντι 35% το 4ο τρίμηνο του 2014).