Έρευνες - Μελέτες

Το καταναλωτικό κλίμα στην Ελλάδα βελτιώθηκε το 1ο τρίμηνο του 2015

peoplewalk

Θετικές εξελίξεις, όσον αφορά το οικονομικό κλίμα, διαμορφώθηκαν στην Ελλάδα το 1ο τρίμηνο του 2015. Για παράδειγμα, οι οικονομικές προσδοκίες αυξήθηκαν κατά 30,6 μονάδες από το Δεκέμβριο, φτάνοντας τις 14,3 μονάδες το Μάρτιο. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος δείκτης ανέβηκε κατά 32 μονάδες μέχρι το Φεβρουάριο και έφτασε τις 15,7 μονάδες, που ήταν η υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2004, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα, ο δείκτης βρισκόταν στις -24,6 μονάδες.


Θετικά κινήθηκαν οι δείκτες, που αφορούν τις προσδοκίες για την οικονομική ανάπτυξη και τις προσδοκίες για την πορεία του εισοδήματος
Την αισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών για τη συνεπή και αξιόπιστη πληρωμή μισθών και αποδοχών, μέσα στους επόμενους μήνες, αποτυπώνει η μεγάλη αύξηση των εισοδηματικών προσδοκιών των τελευταίων μηνών στην Ελλάδα κατά 29,1 μονάδες, με το δείκτη να φθάνει στις 6,9 μονάδες, η υψηλότερη τιμή από τον Οκτώβριο του 2009.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της GfK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα) στην Ευρώπη για το 1ο τρίμηνο του 2015, ο εν λόγω δείκτης αυξήθηκε κατά 26,1 μονάδες μόνο κατά την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου.

Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, όπως διαπιστώνει η μελέτη, οι περισσότεροι Έλληνες έχουν την οικονομική δυνατότητα να καλύπτουν μόνο τις πιο βασικές ανάγκες. Στην ουσία, η προθυμία για αγορές έπεσε ξανά αισθητά το 1ο τρίμηνο και έφτασε στις -36,8 μονάδες το Μάρτιο.



Όπως διαπιστώνουν οι συντάκτες της μελέτης της GfK, που αφορά 15 ευρωπαϊκά κράτη, η διάθεση στις δυτικές και τις νοτιο-ανατολικές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, σημείωσαν αισθητή βελτίωση σε ορισμένες περιπτώσεις. “Οι Έλληνες ελπίζουν σε σημαντική οικονομική βελτίωση και αύξηση των εισοδημάτων μετά την εκλογή νέας κυβέρνησης στο τέλος Ιανουαρίου. Και οι δύο δείκτες αυξήθηκαν κατά περίπου 30 μονάδες το 1ο τρίμηνο και είναι, πλέον, αρκετά πάνω από το μηδέν. Αυτό που απομένει να φανεί είναι αν μπορεί να διατηρηθεί αυτή η ανοδική πορεία, δεδομένων των δυσκολιών που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα χρηματοοικονομικά του κράτους”, αναφέρει σχετικά η GfK.

Συνολική εικόνα
Συνολικά, η διάθεση των καταναλωτών, σχετικά με την οικονομική ανάπτυξη σε μεμονωμένες ευρωπαϊκές χώρες, αναπτύχθηκε θετικά κατά το 1ο τρίμηνο του 2015. Παρά τα κυρίως θετικά οικονομικά δεδομένα, οι καταναλωτές στην ανατολική Ευρώπη ήταν αισθητά πιο επιφυλακτικοί, με τις επιπτώσεις των συγκρούσεων στην Ουκρανία και τα αποτελέσματα των οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας να παίζουν σημαντικό ρόλο για τους καταναλωτές σε αυτήν την περιοχή.

Πάντως, συνολικά η Ευρώπη δείχνει να ανακάμπτει σταθερά από τη χρηματοοικονομική κρίση, με τις προβλέψεις να είναι θετικές για φέτος και τους ειδικούς επί των οικονομικών θεμάτων να αναθεωρούν τις προβλέψεις τους ανοδικά για το 2015 σε πολλές χώρες.



Την παρούσα στιγμή προβλέπεται άνοδος 1,8% στη Γερμανία, 2,8% στην Ισπανία, 1,3% στην ευρωζώνη και 1,7% στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.). Βελτίωση σημείωσε, επίσης, η κατάσταση στην αγορά εργασίας, με τα ποσοστά της ανεργίας να μειώνονται με αργούς, αλλά σταθερούς, ρυθμούς στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η συνολική θετική διάθεση των Ευρωπαίων καταναλωτών αντικατοπτρίζεται και στο καταναλωτικό κλίμα της GfK για την Ε.Ε. των 28. Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2015, ο δείκτης αυξήθηκε αξιοσημείωτα κατά 4,3 μονάδες, φτάνοντας τις 9,8 μονάδες το Μάρτιο. Πρόκειται για την υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008. Ωστόσο, η κατάσταση, ειδικά όσον αφορά την αγορά εργασίας, παραμένει εξαιρετικά δύσκολη στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα.

Λόγοι αισιοδοξίας
Οι αναλυτές υπογραμμίζουν ότι υπάρχουν αρκετοί λόγοι πίσω από τις αναπάντεχα καλές οικονομικές επιδόσεις. Οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες εφαρμόστηκαν και εξακολουθούν να εφαρμόζονται στις χώρες της κρίσης, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, ξεκινούν, πλέον, να φέρνουν αποτελέσματα. Επιπλέον, η τιμή του πετρελαίου βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και χρόνια, γεγονός που καθιστά φθηνότερη για πολλές εταιρείες την κατασκευή και τη μεταφορά των προϊόντων τους.

Ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές χρειάζονται λιγότερα χρήματα για το φυσικό αέριο και τη θέρμανση. Ακόμα, το ασθενές ευρώ της τρέχουσας περιόδου διευκολύνει τις χώρες της ενιαίας νομισματικής ζώνης να κάνουν εξαγωγές, καθώς οι εξαγωγές τους είναι φθηνότερες συγκριτικά με εκείνες των χωρών, που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη.