Χωρίς ενιαία στρατηγική η Ε.Ε. στο θέμα του ψηφιακού φόρου

Έρευνες - Μελέτες

της Νατάσας Φραγκούλη, fragouli@sepe.gr

08 Μαρτίου 2019

Τις προσπάθειες για την υιοθέτηση ενός ενιαίου ψηφιακού φόρου, ο οποίος θα επιβάλλεται στους μεγάλους κολοσσούς του Διαδικτύου, φαίνεται να εγκαταλείπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Το αρχικό του σχέδιο της Ε.Ε. για καταβολή εισφοράς 3% επί ορισμένων υπηρεσιών μεγάλων τεχνολογικών πολυεθνικών, δείχνει να παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες. Χώρες, όπως η Ιρλανδία, αλλά και τα σκανδιναβικά κράτη, υπαναχώρησαν υπό το φόβο της απώλειας εσόδων και των πολιτικών αντιδράσεων. Άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, οι οποίες ήταν υπέρ του φόρου, το έχουν εισαγάγει ή ετοιμάζονται να το κάνουν σε εθνικό επίπεδο. Η Ευρώπη, ενώ αρχικά προώθησε το θέμα του ψηφιακού φόρου, στη συνέχεια αρκέστηκε σε μια συμφωνία σε επίπεδο αρμόδιων Υπουργών ότι θα συνεχίσει να εργάζεται για μια παγκόσμια φορολογική μεταρρύθμιση υπό τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

Η Γαλλία αποφάσισε να προχωρήσει, μεμονωμένα, στην επιβολή φόρου 3% στους μεγάλους τεχνολογικούς κολοσσούςΘυμίζουμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει υιοθετήσει και μάλιστα με μεγάλη πλειοψηφία, δύο γνωμοδοτήσεις υπέρ της επιβολής του φόρου, ωστόσο, ο ρόλος του επί των φορολογικών είναι συμβουλευτικός και οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται σε επίπεδο Συμβουλίου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ταχθεί υπέρ ενός προσωρινού έμμεσου φόρου με συντελεστή 3% επί ορισμένων ψηφιακών δραστηριοτήτων, σημειώνοντας ότι θα δημιουργούσε πρόσθετα φορολογικά έσοδα της τάξης των €5 δις ετησίως στα κράτη-μέλη. Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν οι κανόνες να ισχύουν για κάθε οντότητα, που παράγει κύκλο εργασιών στην Ε.Ε. άνω των €40 εκατ. σε ένα οικονομικό έτος. 

Ισχύον καθεστώς
Οι ψηφιακές επιχειρήσεις υπόκεινται, επί του παρόντος, σε μέσο πραγματικό συντελεστή φόρου ίσο με το ήμισυ του αντίστοιχου συντελεστή της παραδοσιακής οικονομίας στην Ε.Ε. Ωστόσο, η εικόνα που παρουσιάζει η Ένωση είναι εντελώς ανομοιογενής. Ορισμένα κράτη έχουν ήδη εισαγάγει τον ψηφιακό φόρο. Άλλα εργάζονται προς αυτήν την κατεύθυνση, ενώ κάποια δεν σχεδιάζουν τίποτα σε αυτό το στάδιο, καθώς περιμένουν ευρωπαϊκή ή διεθνή λύση. Σε γενικές γραμμές, μικρότερα κράτη με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές, όπως το Λουξεμβούργο και η Ιρλανδία, που φιλοξενούν μεγάλες πολυεθνικές, θέλουν οι αλλαγές της Ε.Ε. να συνδυαστούν με μια παγκόσμια μεταρρύθμιση της ψηφιακής φορολογίας. Μεγαλύτερα κράτη, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, που ισχυρίζονται ότι έχουν χάσει εκατομμύρια ευρώ εσόδων λόγω της μετατόπισης των φορολογητέων κερδών των ψηφιακών ομίλων σε χώρες με χαμηλότερες φορολογίες, θέλουν μια γρήγορη λύση. 

Η πρόταση
Το Κοινοβούλιο έχει ήδη γνωμοδοτήσει επί των προτάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με τη φορολόγηση των επιχειρήσεων με σημαντική ψηφιακή παρουσία και με το φόρο επί των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου. Τα μέλη του Κοινοβουλίου πρόσθεσαν στον κατάλογο της φορολογητέας ύλης την προσφορά “περιεχομένου σε ψηφιακή πλατφόρμα, όπως βίντεο, ήχο, παιχνίδια ή κείμενο μέσω ψηφιακής πλατφόρμας”, είτε το περιεχόμενο ανήκει στην εν λόγω πλατφόρμα, είτε αυτή απλά κατέχει τα δικαιώματα διανομής (σ.σ. αφορά ηλεκτρονικές πλατφόρμες με ψηφιακό περιεχόμενο, όπως το Netflix). Προς το παρόν, οι μεγάλες ψηφιακές εταιρείες τείνουν να πληρώνουν λιγότερο από 10% φόρο στην Ε.Ε., έχοντας ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών επιχειρήσεων που πληρώνουν άνω του 23%. 

Ο GAFA
Η Γαλλία, από την πλευρά της, δείχνει αποφασισμένη να προχωρήσει, έστω και μεμονωμένα, στην επιβολή του νέου φόρου για τους ψηφιακούς γίγαντες. Ο φόρος εισοδήματος 3% - γνωστός στη Γαλλία και ως "GAFA" από τα αρχικά των Google, Apple, Facebook και Amazon - θα αφορά εταιρείες τεχνολογίας που πωλούν ψηφιακά προϊόντα ή ψηφιακή διαφήμιση και έχουν ετήσια παγκόσμια έσοδα άνω των €750 εκατ. και έσοδα στη Γαλλία άνω των €25 εκατ. Αυτό καλύπτει περίπου 30 εταιρείες. Το Υπουργείο Οικονομίας της χώρας και ο αρμόδιος Υπουργός, Bruno Le Maire, ευελπιστούν ότι το μέτρο θα αποφέρει περίπου €500 εκατ. ετησίως. Ωστόσο, όπως έχει δηλώσει ο Le Maire, το μέτρο δεν έχει μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα, καθώς απώτερος στόχος είναι η μεταρρύθμιση του διεθνούς φορολογικού συστήματος, ώστε να ταιριάζει καλύτερα στην ψηφιακή εποχή, ξεκαθαρίζοντας ότι η Γαλλία θα αποσύρει το μέτρο, όταν ο ΟΟΣΑ προχωρήσει τη φορολογική μεταρρύθμιση σε παγκόσμιο επίπεδο.

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2016

ΤΕΥΧΟΣ

43

Α. Τσίπρας, Κ. Μητσοτάκης, EITO, Cisco, Accenture, PwC, IDC, WEF, Focus Bari

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2019

ΤΕΥΧΟΣ

16

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΠΕ 2018/ 2019 UPDATE

Αναζητήστε εδώ

Διαθέσιμες θέσεις εργασίας στον κλάδο Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών

Ευκαιρίες καριέρας