Νέα

Η τεχνολογία στην «καρδιά» της Λευκής Βίβλου της Ευρώπης

technology1prd

Ευθέως συνδεδεμένο με την τεχνολογία και την επανάσταση, που αυτή φέρνει σε κάθε επίπεδο της ζωής του πολίτη, είναι το μέλλον της Ευρώπης, όπως το οραματίζεται η Ένωση μέσα από τη Λευκή Βίβλο. Στη Λευκή Βίβλο, που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενόψει της Συνόδου Κορυφής στη Ρώμη τον Μάρτιο και με την ευκαιρία της επετείου των 60 χρόνων από τη Συνθήκη της Ρώμης, περιγράφονται οι κύριες προκλήσεις και ευκαιρίες για την Ευρώπη κατά έως το 2025. Παρουσιάζονται πέντε σενάρια για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να εξελιχθεί η Ένωση, ανάλογα με το πώς θα επιλέξει να ανταποκριθεί. Και στα πέντε σενάρια, που καλύπτουν ένα φάσμα πιθανοτήτων και είναι ενδεικτικού χαρακτήρα, η τεχνολογία έχει κομβικό ρόλο.

Σε ευθεία συνάρτηση με την ψηφιακή επανάσταση και τις νέες τεχνολογίες είναι το μέλλον της ΈνωσηςΗ Λευκή Βίβλος εξετάζει πώς θα μετασχηματιστεί η Ευρώπη κατά την επόμενη δεκαετία, από την επίπτωση των νέων τεχνολογιών στην κοινωνία και στην απασχόληση μέχρι τις αμφιβολίες σχετικά με την παγκοσμιοποίηση, τους προβληματισμούς όσον αφορά την ασφάλεια και την άνοδο του λαϊκισμού. Στο «Σενάριο 1», που περιγράφεται με τον τίτλο «Συνεχίζουμε κανονικά», η ΕΕ των 27 –πλέον- επικεντρώνει την προσοχή της στην επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος θετικών μεταρρυθμίσεων για ένα νέο ξεκίνημα και της Δήλωσης της Μπρατισλάβας, την οποία προσυπέγραψαν και τα 27 κράτη μέλη το 2016. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι έως το 2025 οι Ευρωπαίοι έχουν τη δυνατότητα να οδηγούν αυτοματοποιημένα και συνδεδεμένα αυτοκίνητα, αλλά ενδέχεται να αντιμετωπίζουν προβλήματα όταν περνούν τα σύνορα των χωρών τους, καθώς παραμένουν ορισμένα νομικά και τεχνικά εμπόδια. Οι Ευρωπαίοι μπορούν σε μεγάλο βαθμό να ταξιδεύουν πέραν των συνόρων των χωρών τους χωρίς να υφίστανται ελέγχους. Λόγω των ενισχυμένων ελέγχων ασφαλείας, οι ταξιδιώτες πρέπει να φτάνουν στα αεροδρόμια και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς πολύ πριν από την ώρα αναχώρησης.

Ενιαία αγορά
Στο «Σενάριο 2» με τον τίτλο «Τίποτε περισσότερο από την ενιαία αγορά», η ΕΕ των 27 επικεντρώνεται σταδιακά εκ νέου στην ενιαία αγορά, καθώς τα 27 κράτη μέλη δεν κατορθώνουν να βρουν κοινό έδαφος σε όλο και περισσότερους τομείς πολιτικής. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι έως το 2025 η διέλευση των συνόρων για επαγγελματικούς σκοπούς ή για τουρισμό δυσχεραίνεται εξαιτίας των συστηματικών ελέγχων. Η εξεύρεση εργασίας στο εξωτερικό είναι δυσκολότερη και η μεταφορά των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων σε άλλη χώρα δεν είναι εξασφαλισμένη. Αυτοί που ασθενούν στο εξωτερικό βρίσκονται αντιμέτωποι με υψηλές ιατροφαρμακευτικές δαπάνες. Οι Ευρωπαίοι διστάζουν να χρησιμοποιήσουν συνδεδεμένα αυτοκίνητα λόγω της έλλειψης κανόνων και τεχνικών προτύπων που ισχύουν ομοιόμορφα σε όλη την ΕΕ.

Στο «Σενάριο 3» που περιγράφεται με τον τίτλο «Όσοι θέλουν περισσότερα κάνουν περισσότερα», η ΕΕ προχωρά όπως σήμερα, αλλά επιτρέπει στα κράτη μέλη που το επιθυμούν να αναπτύξουν μεγαλύτερη δράση σε συγκεκριμένους τομείς, όπως η άμυνα, η εσωτερική ασφάλεια ή τα κοινωνικά θέματα. Διαμορφώνονται μία ή περισσότερες «συμμαχίες πρόθυμων κρατών». Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι έως το 2025 τα 15 κράτη μέλη συγκροτούν αστυνομία και δικαστικά σώματα για την αντιμετώπιση διασυνοριακών εγκληματικών δραστηριοτήτων. Εξασφαλίζεται η άμεση ανταλλαγή πληροφοριών ασφάλειας χάρη στην πλήρη διασύνδεση των βάσεων δεδομένων. Τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται ευρέως σε 12 κράτη μέλη που έχουν συμφωνήσει να εναρμονίσουν τους κανόνες περί ευθύνης και τα τεχνικά τους πρότυπα.

Κάνουμε λιγότερα
Σύμφωνα με το «Σενάριο 4» της Λευκής Βίβλου, που περιγράφεται από τον τίτλο «Κάνουμε λιγότερα με πιο αποδοτικό τρόπο», η ΕΕ εστιάζει στην επίτευξη καλύτερων και ταχύτερων αποτελεσμάτων σε επιλεγμένους τομείς πολιτικής, κάνοντας λιγότερα σε τομείς όπου θεωρείται ότι δεν υπάρχει προστιθέμενη αξία. Το ενδιαφέρον και οι περιορισμένοι πόροι εστιάζονται σε επιλεγμένους τομείς πολιτικής. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι έως το 2015 η Ευρωπαϊκή Αρχή Τηλεπικοινωνιών έχει την εξουσία να αποδεσμεύει συχνότητες για την παροχή διασυνοριακών υπηρεσιών επικοινωνίας, όπως εκείνες που χρησιμοποιούνται από τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα. Επίσης, θα προστατεύει τα δικαιώματα των μετακινούμενων χρηστών και των χρηστών του διαδικτύου, οπουδήποτε και αν βρίσκονται στην ΕΕ.

Τέλος, στο «Σενάριο 5: Κάνουμε μαζί πολύ περισσότερα», τα κράτη μέλη αποφασίζουν να μοιραστούν περισσότερες αρμοδιότητες, πόρους και διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε όλους τους τομείς. Οι αποφάσεις εγκρίνονται ταχύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και εφαρμόζονται επίσης ταχύτερα. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι έως το 2025 οι Ευρωπαίοι που θέλουν να παραπονεθούν για ένα προτεινόμενο έργο αιολικής ενέργειας που χρηματοδοτείται από την ΕΕ στην περιοχή τους δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με την αρμόδια αρχή, καθώς τους υποδεικνύεται να επικοινωνήσουν με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές Αρχές.

Τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα κινούνται απρόσκοπτα σε όλη την Ευρώπη χάρη στους πανευρωπαϊκούς κανόνες. Οι οδηγοί μπορούν να βασίζονται σε μια ευρωπαϊκή υπηρεσία επιβολής των κανόνων.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ