Νέα

Το Δικαστήριο της Ε.Ε. για τη χρήση προσωπικών δεδομένων μέσω Fecebook

facebook-search

Αν μια εταιρεία έχει ενσωματώσει στην ιστοσελίδα της την επιλογή “Like” του Facebook, μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για οποιαδήποτε κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών από το “γίγαντα” των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό αποφάνθηκε χθες το Δικαστήριο της Ε.Ε., με μια απόφαση που επιχειρεί να βάλει “φρένο” στη συλλογή και διαβίβαση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των καταναλωτών από “παράπλευρες οδούς”, όπως μέσω των websites των εταιρειών.

Εταιρεία, που ενσωματώνει στην ιστοσελίδα της την επιλογή “Like”, μπορεί να θεωρείται υπεύθυνη για τη συλλογή προσωπικών δεδομένωνΣύμφωνα με τη χθεσινή απόφαση, ο διαχειριστής μιας ιστοσελίδας, στην οποία έχει ενσωματωθεί η επιλογή “Like” του Facebook μπορεί να είναι υπεύθυνος, από κοινού με το Facebook, για τη συλλογή και τη διαβίβαση στη δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των επισκεπτών τoυ site του. Αντιθέτως, δεν είναι κατ’ αρχήν υπεύθυνος για την εκ των υστέρων επεξεργασία των δεδομένων αυτών από το ίδιο το Facebook.

Η υπόθεση ξεκίνησε με αφορμή την Fashion ID, γερμανική επιχείρηση η οποία πωλεί ενδύματα μέσω του Διαδικτύου και η οποία είχε ενσωματώσει στην ιστοσελίδα της την επιλογή “Like” του Facebook. Η ενσωμάτωση αυτή είχε ως συνέπεια, όταν ένας χρήστης επισκεπτόταν την ιστοσελίδα της Fashion ID, να διαβιβάζονται στη Facebook Ireland δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τον αφορούν. Η διαβίβαση αυτή γίνεται χωρίς ο εν λόγω χρήστης να το γνωρίζει και ανεξαρτήτως του αν είναι μέλος του Facebook ή αν έχει κάνει κλικ στην επιλογή “Like”.

H Verbraucherzentrale NRW, γερμανική μη κερδοσκοπική ένωση προστασίας των καταναλωτών, προσέφυγε στο Δικαστήριο της Ε.Ε., προσάπτοντας στη Fashion ID ότι διαβίβασε στη Facebook Ireland δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των επισκεπτών της ιστοσελίδας της χωρίς τη συγκατάθεσή τους και κατά παράβαση των υποχρεώσεων για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Η απόφαση
Με τη χθεσινή του απόφαση, το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι η Fashion ID δεν φαίνεται να μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη των πράξεων επεξεργασίας δεδομένων, που διενεργεί η Facebook Ireland μετά τη διαβίβαση των δεδομένων σε αυτήν. Αντιθέτως, μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη, από κοινού με τη Facebook Ireland, για τις πράξεις συλλογής και ανακοίνωσης με διαβίβαση στη Facebook Ireland των επίμαχων δεδομένων, εφόσον μπορεί να γίνει δεκτό ότι η Fashion ID και η Facebook Ireland καθορίζουν από κοινού τους σκοπούς και τον τρόπο της επεξεργασίας ως προς τις πράξεις αυτές.

“Κατά τα φαινόμενα, η προσθήκη της επιλογής “Like” του Facebook στην ιστοσελίδα της Fashion ID βελτιστοποιεί την προβολή των προϊόντων της στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αυξάνοντας την, όταν επισκέπτης της ως άνω ιστοσελίδας κάνει κλικ στην επιλογή αυτή. Προκειμένου η Fashion ID να έχει αυτό το εμπορικό πλεονέκτημα μέσω της προσθήκης της επιλογής αυτής, φαίνεται ότι συγκατατέθηκε, τουλάχιστον σιωπηρά, στη συλλογή και ανακοίνωση με διαβίβαση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των επισκεπτών της ιστοσελίδας της”, αναφέρει το Δικαστήριο.

Και καταλήγει: “Συνεπώς, αυτές οι πράξεις επεξεργασίας δεδομένων γίνονται, κατά τα φαινόμενα, προς το οικονομικό συμφέρον τόσο της Fashion ID, όσο και της Facebook Ireland, για την οποία η δυνατότητα χρήσης των δεδομένων αυτών για τους δικούς της επιχειρηματικούς σκοπούς αποτελεί την αντιπαροχή για το πλεονέκτημα, που παρέχεται στη Fashion ID”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ